I samarbete med Sveriges Tidskrifter utser RAM för tredje året i rad ”Årets mest effektiva tidskriftsannons”. Det är tidskrifternas läsare som är juryn och urvalet av annonser baseras helt och hållet på de faktiska mätningar som genomförts av RAM under året.
Den mest effektiva tidskriftsannonsen 2019 blev ovan annons för Kockens!
”Vi är otroligt stolta och glada över att få motta detta pris. I vår kommunikation är det viktigt för oss att lyfta fram kryddan som den hjälte den faktiskt är i all matlagning” säger Emma Åkesson, kommunikationsansvarig på Kockens.
Kryddor är inte bara salt och peppar utan det finns många spännande smaker att utforska som förhöjer smakupplevelsen i allt från drycker, smoothies och olika mellanmålsalternativ. Vi vill visa exempel på användning som kanske inte är det man tänker på i första hand men som är både gott, fräscht och går snabbt att tillaga.
Vi vill även passa på att lyfta fram vårt ekologiska sortiment där även en del produkter är Fairtrade-märkta. Annonsering i magasin i kombination med våra digitala kanaler gjorde att kampanjen blev mycket lyckad och vi märkte en ökad efterfrågan på våra produkter.
I årets urval ingick 1 006 mätningar (annonser) från drygt 60 olika tidskriftstitlar. Antalet intervjuer/svar uppgick till drygt 293 000. Varje annons får en effektpoäng som baseras på RAMs effektindex (Engagemang + Agera)